Life events Managen & Organiseren

Paardensport

Zoals eerder beschreven ben ik opgegroeid op een boerderij. Op mijn 10-jarige leeftijd groeide mijn liefde voor een klasgenootje, een echt "paardenmeisje".Niet alleen de kinderliefde bloeide op, maar ook mijn passie voor paarden.
Na een aantal jaren kreeg ik van mijn ouders mijn eigen paard, waarmee ik dagelijks fanatiek mee trainde. Ondertussen werkte ik bij de Poiesz als vakkenvuller om alle nodige attributen te kunnen bekostigen.
Mijn ouders hadden niet veel ervaring met paarden, maar toen ik wedstrijden begon te rijden, was mijn vader wel bereidt om op zaterdag of zondagen mee te gaan op concours.
Hier leerde ik al managen en organiseren. Op wedstrijd gaan kan niet zomaar. Er zijn namelijk verplichtingen waaraan je je als combinatie (paard en ruiter) aan moet houden, zoals: inentingen, paarden- paspoort, paard moet op tijd bekapt en met de juiste hoefijzers zijn beslagen etcetera. 
Ook moest er tussen school- en werktijden tijdig getraind worden, Het paard moest gewassen en netjes gevlochten zijn, de attributen netjes en schoon zijn. Ik zorgde ervoor dat mijn vader tijdig klaar stond voor het vervoer en ik moest voor elke wedstrijd een "voorlezer" regelen, die de dressuurproef instructies op het juiste moment voorlas.
Zoals eerder benoemd hadden mijn ouders weinig ervaring met de paardensport en daarom managede en organiseerde ik dit op mijn 15- jarige leeftijd al zelfstandig.

Verbanden competenties

Tijdens het Managen en Organiseren van de dressuur en springwedstrijden groeide ook mijn competentie Samenwerken & Netwerken, omdat ik elke wedstrijd iemand nodig had die de dressuurproef voorlas. Door dit intensieve contact ontstond er een hechte vriendschap met ook een emotionele bankrekening. Oftewel, voor wat hoort wat. Daarom ging ik ook vaak mee op wedstrijd met paardenvrienden, hielp hen met voorbereidingen en las ook voor hen de dressuurproeven voor.



Bruiloft Julia & Tseard

Een recente situatie waarbij ik beroep moest doen op mijn competentie Managen & Organiseren was tijdens het plannen en organiseren van de bruiloft van Julia en mij. Wij zijn beide erg familiair ingesteld en hadden een grote bruiloft met veel vrienden en familie in gedachten.
Met dit uitgangspunt zijn wij het onbekende ingestapt en hadden we na onderzoek op internet en gesprekken met een weddingplanner al snel een grote lijst met zaken welke geregeld moesten worden.

Om in de veelheid aan taken, orde en overzicht te houden, heb ik een draaiboek gemaakt waarbij wij alle afgeronde taken, informatie, planningen, contactgegevens etcetera. overzichtelijk verzamelden, bijhielden en af konden vinken. Van hieruit heb ik toen ook een prioriteiten lijst gemaakt, met de taken welke als eerst uitgevoerd moesten worden, voor een soepel verloop. Zo is het handig om eerst een locatie en een gemeentelijk ambtenaar te reserveren voordat je de uitnodigingen verstuurd.
Uiteindelijk hebben wij,mede door mijn competentie Managen & Organiseren, een fantastische en onvergetelijke dag beleefd, samen met meer dan 200 vrienden en familieleden.

Verbanden competenties

Tijdens het Managen & Organiseren van onze bruiloft kwamen alle ORM competenties samen. Zo kwam het Innoveren aan bod, om onze dag net even anders in te vullen dan andere bruiloften. We hebben waarde gecreëerd aan de bruiloft beleving van onze gasten, medewerkers en onszelf. Het Resultaatgericht handelen kwam terug in het knopen doorhakken, out of the box denken en daarbij risico's te durven nemen, dit allemaal met de gedachte aan het eindresultaat. De Leiderschap competentie was terug te zien in de wijze waarop wij onze medewerkers hadden geïnstrueerd en duidelijkheid hadden gegeven in wat van hen werd verwacht. Het draaiboek gaf duidelijkheid over wie waarvoor benaderd kon worden etcetera. Tijdens het Managen en Organiseren van deze dag hebben we veel kunnen Samenwerken & Netwerken met de fotograaf, videograaf, locatie- en ceremoniemeester. Deze mensen hebben ons geholpen op deze dag en later hebben wij hen geholpen door bijvoorbeeld een review-vlog op te nemen. Omdat wij de organisatie van een bruiloft nooit eerder hadden gedaan en ook weinig bruiloften hadden meegemaakt, stonden wij blanco aan de start van organisatie van dit project. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de competentie Onderzoekend, Lerend en Analytisch vermogen, om informatie te vinden, met de juiste mensen zaken te bespreken, eerdere ervaringen en aankopen te analyseren, etcetera.

Het hele organisatieproject stond allemaal door de competentie: Communiceren. Om alle informatie, afspraken, personen, werkwijzen bij elkaar te brengen had ik mijn vaardigheid Communiceren nodig.
Dit alles om de grote dag tot een succes te brengen én dat is zeer zeker gelukt.

© 2024 Eindportfolio persoonlijke ontwikkeling Tseard Reijenga. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin