Life event Leiderschap

Samenhang competenties
In deze situatie heb ik mijn leiderschap getoond door deze uitdaging aan te gaan. Ik heb waarde gecreëerd aan het team, wat eerder niet goed onderling kon opschieten en daardoor niet efficiënt werkte. Eerst wist ik niet hoe ik dit moest aanpakken, maar door een innovatieve manier van vergaderen, en het oplossen bij de medewerkers te laten, heb ik veel draagvalk gecreëerd voor de uitvoering van de bedachte oplossingen. Door te communiceren heb ik het team duidelijk gemaakt vanuit welke visie ik leiding geef en wat ik verwacht van medewerkers. Uiteindelijk is dit een hele resultaatgerichte vergadering geweest en kreeg ik ook veel positieve reacties over de manier van aanpak. De medewerkers voelen zich weer op hun gemak, gewaardeerd en hun werkplaats is weer een veilige basis om van daaruit efficiënt te werken.
Als je op Google de betekenis van mijn naam opzoekt kom je
uit op "beschermer des volks" en "Sterkste des volks".
Met name in de eerste betekenis herken ik mijzelf. Ik heb het liefst dat
iedereen zich op zijn gemak voelt, zich gewaardeerd voelt en zich 'veilig' voelt in mijn omgeving.
Hoe uit zich dit? Eigenlijk in vele verschillende manieren. Op een feestje met
vrienden zorg ik dat iedereen in een gesprek betrokken wordt. Op een familiebezoek
geef ik bijvoorbeeld een compliment over de kleding van iemand. Dit zijn beide hiërarchisch gelijkwaardige
situaties, waarbij ik leiderschap toon om personen bij de groep te
betrekken en zich gewaardeerd te laten voelen.
Een werksituatie waarbij ik mijn leiderschap moest inzetten om de groep vaste medewerkers beter te laten functioneren als groep
Ik werkte in een kleiner Poiesz filiaal, waar het meer noodzakelijk is om als groep goed te functioneren. Er is minder personeel werkzaam op een dag dan in een grotere winkel. Op de drukkere piekmomenten qua klanten aantallen is het nodig om als team samen te werken en is het soms nodig voor medewerkers van een versafdeling, om te helpen in de kassa. Andersom is dit ook nodig om in de productie piekmomenten op de versafdelingen te assisteren als kassa medewerkers.
Echter liep dit in het filiaal niet goed. Er werd onderling
veel geroddeld, medewerkers hielpen elkaar niet en de werksfeer was niet fijn.
Door het in zetten van mijn leiderschapscompetentie heb ik de groep weer bijelkaar kunnen brengen en kon er meer als eenheid gewerkt worden. Om de frustraties uit de lucht te halen heb ik een teamvergadering georganiseerd waarbij van iedereen werd verwacht, vooraf de agenda aan te vullen. Tijdens de
vergadering hebben we alle aangeleverde punten besproken en heeft het team onderling
oplossingen bedacht en aangedragen. Vervolgens heb ik mijn visie duidelijk
gemaakt aan de hand van voorbeelden, zodat duidelijk was voor de medewerkers,
welke koers we als team gingen varen. Na afloop van de vergadering hebben we nog
een teambuildingspel gedaan. Al met al een avond waarbij we als team 'opnieuw'
zijn begonnen en dat er vanuit aangedragen oplossingen vanuit het team,voor extra draagvlak zorgde.
De weken na de vergadering was het alsof er een nieuw team in de winkel stond. Collega's
boden elkaar zelf hulp aan, wat eerder absoluut niet gebeurde.