"Poiesz? dat ken ik niet..." 

15-05-2024

Als ik met mensen spreek uit het Zuiden van Nederland hoor ik vaak "Poiesz? dat ken ik niet..."

Poiesz Supermarkten B.V. is een Noordse regionale supermarkt, met 78 filialen, 75 slijterijen en 2 distributiecentra. De supermarktformule is in 1923 begonnen als groentewinkel in Sneek. Inmiddels 101 jaar verder zijn de 78 filialen voorzien van de versafdelingen: groente, bakkerij, kaas, zuivel, slagerij en hebben alle winkels een ruim assortiment aan houdbare producten. 

Poiesz dé supermarkt van het Noorden

Poiesz Supermarkten B.V. is een supermarktformule die gevestigd is in het Noorden van Nederland. De organisatie heeft inmiddels 78 filialen en 75 slijterijen gevestigd in de provincies: Friesland, Groningen, Flevoland, Overijsel en Drenthe. De filialen zijn gevestigd in steden en grotere dorpskernen in het Noorden van Nederland. Het familiebedrijf heeft 2 distributiecentra in Sneek van waaruit Poiesz met hun eigen wagenpark alle vrachten uitrijden naar de winkels.
Het familiebedrijf is 100 jaar geleden, in 1923 gestart als groentewinkel in Sneek. Tegenwoordig is het een volwaardige supermarkt met alle basiselementen wat er verwacht wordt van een supermarkt (2024).

Naast de fysieke supermarkt verkoopt Poiesz Supermarkten B.V. ook via een online/virtuele supermarkt. Het onlinemarktgebied van Poiesz is het Noorden van Nederland. De online bestelde boodschappen worden verzameld in 32 winkels en worden ook bezorgd door de medewerkers van de winkels. Het gebied waar de orders bezorgd worden staan afgebeeld op figuur 3. Wekelijks worden er gemiddeld 2500 klanten voorzien van boodschappen welke thuisbezorgd worden. Daarvan zijn circa 14% (350 klanten) zakelijke bestellingen. In de huidige vorm van operatie (order verzameling vanuit en bezorging door de fysiek lokale winkel) kan Poiesz 4000 orders per week verwerken. In samenwerking met Van Smaak kunnen boodschappen in combinatie met de warme maaltijden bezorgd worden. Poiesz is de online markt defensief ingestapt, waardoor er nog relatief veel groeikansen zijn voor de organisatie, volgens E-Commerce manager Sander Abma (2024).

Poiesz zet zichzelf in markt als kwaliteit en service winkel. Kwaliteit in de zin van verse producten en een groot assortiment A- merken. Voorbeeld hiervan zijn; appels welke in kratten gelegd zijn in plaats van in kratten gestort. Service wordt in de breedste zin van het woord toegepast door bijvoorbeeld mee te lopen met een zoekende klant, boodschappen in de auto tillen, door de klanten te inspireren en gemak te bieden voor haar klanten. De prijs segmentatie is zoals de commercieel directeur van Poiesz Leendert van Eck (2023) beschrijft in het midden en hoog segment, net onder de marktleider, Albert Heijn.
Wel proberen category managers een volledig prijs assortiment te voeren door niet alleen A-merken te voeren, maar ook B of C merken toe te voegen, welke een lagere prijs hebben en elke klant bediend kan worden bij Poiesz.

Het personeel wat bij Poiesz werkt zijn mensen welke in de buurt van het filiaal wonen. Dit vindt Poiesz belangrijk om het persoonlijke contact (een sterke waarde van Poiesz) te versterken. Vaste medewerkers van de versafdelingen zijn opgeleid tot afdelingschef van de afdeling. Het werk wat gedaan kan worden door hulpkrachten, wordt door 14, 15 en 16-jarigen gedaan, zoals vakkenvullen en order picken van de online orders (Smit, 2022).

De supermarkt heeft meerdere 1e plaatsen gewonnen in het GFK-klantenrapport, en mocht zich daarbij beste supermarkt van Nederland noemen (Poiesz S. B., 2024). Volgens het rapport waardeert de consument Poiesz Supermarkten boven de ander supermarktformules.

Vanuit de onderstaande missie, visie en doelstellingen werkt de organisatie en vanuit daar worden ook de presentatie en promotiebeleid gevoerd.

De missie van Poiesz is: "Alles staat in het teken van u als klant."

De visie van Poiesz is: "Als familiebedrijf vindt Poiesz het belangrijk om aan de volgende generaties te denken en op deze manier invulling te geven aan hun maatschappelijke en sociale betrokkenheid."

De volgende doelstellingen wil Poiesz bereiken met haar bedrijf

  • Toename van de verblijftijd, consumenten langer in de winkel houden.
  • Toename gemiddelde besteding.
  • Koopgedrag positief beïnvloeden.
  • Consumenten verleiden om iets nieuws of iets extra's te proberen.​ 


Noordertrots is het streekmerk van Poiesz Supermarkten B.V., en bevat ook alleen streekproducten uit het Noorden. Producten voldoen aan door Poiesz gestelde hoge eisen (kwaliteit en herkomst) en wordt allemaal geproduceerd in het Noorden (Poiesz S. , 2024). Naast het eigen merk, voert Poiesz verschillende A, B, C en D merken, zodat de het brede klantenprofiel bediend kan worden.
A-Merken zijn bekende merken, met een hoge kwaliteit, zoals: Douwe Egberts, Coca Cola, Pickwick, Honig, Karvan Cevitan.

B-Merken zoals: Grand Italia, Santa Maria zijn merken met goede kwaliteit en een midden prijssegmentatie.

C-Merken zijn goedkope merken (vaak huismerken) met een redelijke kwaliteit. Vaak bedoelt voor een goedkoper prijsimago. Voorbeelden: (Het huismerk) G'Woon, (Superunie merken) SumSam en First Choice.

D-Merken zijn prijsvechter producten welke het aller goedkoopste zijn, vaak is de kwaliteit en smaak ook minder.

Poiesz koopt in via de inkooporganisatie Superunie, om samen met andere "kleinere" supermarktketens zoals onder andere, Plus, Vomar en Dirk om qua inkoop met lage prijzen te kunnen concurreren tegen de "grote" supermarktketens, zoals Jumbo en Albert Heijn.


© 2024 Eindportfolio persoonlijke ontwikkeling Tseard Reijenga. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin