Manager van je eigen ontwikkeling

16-05-2024
"Spring van die duikplank!"

Als je de door jouw uitgesproken ambitie wil bereiken zal je je professioneel moeten ontwikkelen.
Werken met duidelijke leerdoelen, feedback en feed forward vragen én zelf reflecteren zijn onderdelen waarmee je jezelf verder kan ontwikkelen.

Tijdens mijn opleiding Ondernemerschap & Retail management, aan de Hogeschool NHL Stenden, te Leeuwarden, heb ik mij verder ontwikkeld aan de hand van de 10 ORM competenties. 

ORM competenties

Persoonlijke ontwikkeling is het onderwerp wat centraal staat in de opleiding Ondernemerschap & Retail management. Tijdens de opleiding ben je voortdurend actief bezig jezelf door te ontwikkelen, zodat je na de opleiding toegerust bent om als ondernemer of retail manager aan de slag te kunnen.
In de afbeelding hieronder is te zien aan welke competenties je moet voldoen om de studie ORM succesvol af te ronden. Tijdens de opleiding werk je aan het verbeteren van jou professionele beroepshouding.
De competenties zijn landelijk vastgelegd. Elke student die een Retail studie volgt, ongeacht welke school, moet voldoen aan deze competenties om te kunnen slagen (NHL Stenden, 2024).

Leermethode tips

Hoe heb ik de afgelopen jaren gewerkt aan mijn ontwikkeling? lees hier onder een aantal leermethode tips!

Ambitie uitspreken

Als de werkgever jou graag wil helpen om verder te ontwikkelen, is het belangrijk om je ambitie uit te spreken. Als vakkenvuller sprak ik de ambitie uit om binnen vijf jaar bedrijfsleider te willen zijn. Ambitieus, maar achteraf bleek dit niet onmogelijk. Mede door het uitspreken van mijn ambitie, wisten mijn leidinggevenden dat ik mij verder wilde ontwikkelen en kreeg ik meer kritische feedback momenten.Dit was erg leerzaam.

Door mijn duidelijke toekomst ambitie werd ik vaker van filiaal gewisseld om onder de verschillende visies van bedrijfsleiders te werken. Op die manier leerde ik mijn eigen visie te formuleren. In de verschillende filialen heb ik mijn 'rugzakje' gevuld met ervaringen; feedback, zelfreflectie en verschillende visies op leiderschap. Deze kansen had ik niet gekregen als ik mijn ambitie niet had uitgesproken. Maak daarom je ambitie duidelijk bij jou leidinggevende, zodat hij je kan helpen om dit te bereiken.

Zelfreflectie

Tijdens de autoritten terug naar huis, had ik voldoende tijd om na te denken over de afgelopen werkdag.Bewust nam ik de gesprekken nogmaals door welke ik die dag had gevoerd. 
Door bewust te reflecteren op mijn eigen functioneren heb ik veel kunnen veranderen aan de professionaliteit in mijn houding. De volgende vragen beantwoordde ik  voor mijzelf: Wat heb ik gezegd? Was dit het juiste om te zeggen? Hoe is dit overgekomen? Hoe zou dit overkomen op mij? Zou ik dit de volgende keer anders aanpakken?, enzovoort. Aan het einde is het handig om notities te maken voor jezelf om later nog eens door te nemen. Deze notities besprak ik ook regelmatig met mijn leidinggevende om de situaties ook vanuit een ander perspectief te reflecteren. Door deze gesprekken kon ik extra leren uit situaties en dit meenemen in opvolgende gesprekken en situaties.  

Feedback 

Zoals hiervoor ook beschreven vroeg ik vaak feedback aan mijn leidinggevende en collega's. Dit is belangrijk omdat jezelf niet altijd door hebt hoe je overkomt op een ander. Collega's of leidinggevenden hebben vaak meer ervaringen in bepaalde situaties of gesprekken, waardoor zij jou kunnen voorzien van do's en dont's. 

Leerdoelen

Tijdens de studie heb ik geleerd kritisch naar mijzelf te kijken. Door deze reflectiemomenten naast de verkregen feedback te leggen, was ik in staat relevante leerdoelen voor mijzelf op te stellen. Deze leerdoelen hebben mij geholpen om bewust te worden van de ontwikkelpunten waar ik aan moest werken en hoe ik dit het beste aan kon pakken. In het opstellen van een leerplan heb ik altijd mijn leidinggevenden en soms docenten betrokken, om weer tips vanuit een ander perspectief mee te nemen in mijn ontwikkelingsproces. 
Als docenten en/of leidinggevenden op de hoogte zijn van jou leerdoel, kunnen zij ook gerichter feedback geven als je een situatie bespreekt en kunnen zij zich beter inleven in de situatie.

Betrokkenen op de hoogte houden

Het is goed om de betrokkenen op de hoogte te houden van jou doorontwikkeling . Je reflecteert en bespreekt veel met je leidinggevenden en daarom zijn deze betrokken en op de hoogte. In mijn geval ging de rayonleider over filiaalwissels en het promoveren in functies. Het was belangrijk om hem in mijn ontwikkeling te betrekken en op de hoogte te houden. Door dit te doen was mijn rayonleider in staat op de juiste momenten mij te promoveren of te verplaatsen van filiaal. 

Ervaringen delen

Tot slot een tip. Het bespreken van beleefde casussen en leermomenten met een "soortgenoot", kan beide voorzien van inzichten en ervaringen. Een soortgenoot is een collega of studiegenoot welke dezelfde soort ambitie heeft of zelfde ontwikkelingen doormaakt.  Door van elkaars ervaringen te leren, kun je bij een soort gelijke situatie de ervaring van een ander gebruiken om juist te reageren of te handelen.


Dit was een greep aan leermethodes om jezelf te kunnen door ontwikkelen. Het belangrijkste is: Sta open voor verandering, meningen van anderen en blijf kritisch op jezelf, dan gaat de ontwikkeling vanzelf!

Benieuwd hoe ik de ORM-competenties behaald heb? Lees verder en maak deel uit van mijn life events!


© 2024 Eindportfolio persoonlijke ontwikkeling Tseard Reijenga. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin